Jumaat & Al Kahf

al kahf
 
Esok hari jumaat dan surah yang signifikan dengan hari jumaat adalah Surah Al Kahf. Antara kelebihan Surah Al-Kahf seperti yang kita tahu adalah sebagai shield kepada Fitnah Dajjal.
 
Tapi kenapa Hari Jumaat? Kenapa juga 10 ayat pertama tu signifikant dengan Dajjal? Pernah terfikir tak? Adakah dengan hanya menghafal 10 ayat tu kita akan selamat tanpa memahami maksudnya?
 
Persoalan pertama, kenapa Jumaat? Well, for muslim, kita memang start our week pada hari Jumaat kan? So, bila kita baca dan tadabbur Al Kahf pada malam jumaat ianya umpama kita sedang memperingatkan diri kita or refrshed balik mengenai pengajaran2 dalam Al Kahf.
 
Persoalan kedua, Kenapa Al Kahf? Ok, dalam Surah Al Kahf, ada 4 khutbah dan 4 Kisah yang sangat relate dengan kehidupan manusia akhir zaman.
 
Kisah ke-1: Kisah Ashabul Kahf : Its about Akidah dan Tauhid (Ayat 9-26)
 
Kisah ke-2 : Kisah 2 lelaki dengan 2 Kebun: Berkaitan Harta kekayaan and how to react to it. (Ayat 32-44)
 
Kisah ke-3: Kisah Nabi Musa a.s dengan Hamba Allah yang Berilmu: Tentang Ilmu Pengetahuan (Ayat 60-82)
 
Kisah ke-4: Kisah Dzulkarnain : Berkaitan POWER dan Kuasa (Ayat 83-102)
 
Kesimpulan: Kita diajar mengenai AKIDAH, HARTA, Knowledge & POWER.
 
So, apa kaitannya ngan Dajjal? Sabar.. sabar..
 
Untuk tahu perkaitannya, kita kena perhatikan khutbah pertama yang ada pada ayat 1-10. (refer sebagai Part 1)
 
In order untuk memahami ayat2 dalam Part 1 ni, kita kena tahu dan kaji dulu mengenai sebab penurunan ayat ni. Ianya ada kaitan dengan perbalahan dikalangan orang2 kristian yang ada pada zaman tu mengenai agama mereka sendiri. Dan untuk tau kenapa mereka berbalah, kita kena tau juga jenis2 kristian yang wujud selepas Nabi Isa diangkat ke langit tu. (Ayat 4-5). Kita kena juga kaji serba sedikit mengenai Revolusi dalam Kristian untuk memahami bagaimana sebenarnya fitnah Dajjal tu. Ayat 6-7 ni cakap pasal zaman Dajjal. Lepas tu pada ayat 8 adalah bagai mana keadaan bumi selapas Nabi Isa menewaskan Dajjal nanti.
 
Ayat 5 tu actually refer kepada Kisah Seven Sleepers of Epheses iaitu Kisah Ashabul Kahfi versi Kristian. Orang kristian waktu tu sibuk berbantah hal remeh seperti “berapa orang sebenarnya ada dalam tu, berapa tahun dorang tertidur, kat mana gua yang dimaksudkan”. Padahal perkara utama yang perlu diambil pengajaran adalah tentang Bagaimana pemuda2 tersebut MEMPERTAHANKAN AKIDAH mereka. Adakah mereka ni muslim? Kenapa lepas tu Allah cerita detail kat ayat 9-26?
 
So, overalnya, Kisah ke-1 ni actually adalah cara Allah nak ajar kita on how to react to Fitnah. Akhir zaman ni akan ada banyak Fitnah/Dugaan. Kita kena tahu macam mana nak Fokus kepada Perkara UTAMA. bukan kepada perkara yang remeh temeh. Lihat dan fikir dari perspektif tauhid.
 
Nanti ada masa, saya tulis detail pasal Youth of Ephesus dan Revolusi Kristian ni. Sebab dari situ baru kita akan appreciate Surah Al Kahf sebab dari situlah kita akan faham apa itu FITNAH DAJJAL. Ianya telah dan sedang berlaku pun sekarang nih. Kita je macam tak sedar sebab kita bayangkan dan tunggukan Dajjal yang bermata Satu tu.
 
Nantilah kalau rajin setiap malam jumaat, saya tulis something from Al Kahf. Disamping baca ayat, bolehlah faham sikit2 cerita2 dia dan diambil pengajaran. Barulah rasa seronok dan excited baca Al Kahf setiap jumaat.
 
P/s: Diolah dari kuliah tafsir Al Kahf by Ustaz Nouman Ali Khan.
 
#noteformyself
#sukamenulis
#sukabercerita
#sebesarzarah
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s