Parut ohh parut!!!!!!

Harini akak agak free di kedai.. takde keluar outstesen memana. Makanya, rasa rendu nak menulis di blog yang berhabuk ni. Tapi hari ni akak nak menulis secara santaiiii je…… Sebab tulis entry ni? Sebab ramai sangat yang PM tanya pasal nak hilangkan parut. Lepas tu terfikir, betul juga kan. Orang tau pasal hilangkan jerawat je, tapi produk untuk parut ramai yang tak tau. Maka dengan hati yang ikhlas dan tulus(fefeling suciii), akak lembutkan jari jemari akak yang runcing dan panjang ni untuk menaip mengenai parut ye…

Parut menjadi satu trauma kepada semua orang. Tak kiralah parut apapun.. Tapi yang paling keji adalah parut chickenpox yang kena masa umo dah lebih 25 tahun. Lagi keji bila parut tu banyaknya di muka!!! huhuhuhu, sedeeehhh tau!

Parut yang terhasil dari jerawat batu ataupun penyakit kulit seperti psoriasis, eczema, dematitis dan sebagainya juga tak kurang menyakitkan hati. Bayangkanlah, kadang-kadang orang siap tegur kita ni kena chicken pox ke, padahal tu parut jerawat.. Idok ke stress dibuatnya(bayangkan muka yang sedih…)

Kat Farmasi Ideal ni pun, ramai yang datang mencari penyelesaian kepada masalah parut ni. Jangan kata perempuan je ye, lelaki pun ramai jugak dek nonnnn. Kadang minta kita consult personally. Sebelum consult, mesti diorang akan meluahkan perasaan dulu. Kita pun dengar je lah, kita kena ada rasa empathy kan.

Masa awal-awal dulu kami cuma simpan satu jenis krim je untuk parut ni. Iaitu Mederma (RM39.90/20g), tapi sebagai ahli farmasi yang prihatin (ecewahhh), bila semakin ramai yang datang, maka akak pon mencari-carilah apa lagi solusi-solusi (takde kaitan dengan majalah solusi ye) lain yang ada di pasaran. Akak pun mulalah bertanya-tanya kepada pakar-pakar kulit disekitar Klang ni (bukan senang tau nak mintak dorang share!) tentang kombinasi-kombinasi yang baik. Hasilnya, sekarang ni skill consultation akak bab-bab parut ke bab kulit ke dah agak mantappp ler…(cehh, fefeling setanding Dr Ko, pakar kulit tuuu!)

Awak awak orang jangan tak tau tau (bayangkan gaya Azwan haji Ali bercakap), walaupun banyak jenis krim ada untuk parut di pasaran, bukan boleh suka-suka gigi nak guna yang mana-mana awak orang suka. Awak orang kena sesuaikan dengan kondisi kulit awak orang. Jenis kering ke, jenis sensitip ke, jenis berminyak ke. Tu sebabler awak-awak orang kena dapatkan nasihat orang-orang macam akakkkk ni time nak membeli. Jangan risau, kat Malaysia ni bukan macam kat negara-negara lain yang mana consultation seorang ahli farmasi perlu dibayar. Kat Malaysia ni, tak kiralah awak orang ambik masa ahli farmasi tu 100 jam pun untuk dengar masalah awak orang, ianya free. (Kadang-kadang lepas consult berjam-jam, awak orang pegi pula kedai lain beli barang tu! sedih tau! Yeler.. akak kena faham konsep rezeki…tapi, agak2 lah kannnn!)

Lagi satu, kalau nak kesan yang ultimet, cuba ambik bersama vitamin E atau C. These two vitamins akan membantu mencantikkan lagi kulit dan membantu mengurangkan kesan parut dengan cepat dan berkesan.(macam ayat iklan tv plakk)

So antara produk yang agak femes kat farmasi akak untuk masalah parut adalah:

  • Mederma : RM39.90mederma
  • Natopherol DERMAL-E – RM32.80dermal e
  • Organic Aid Vitamin E moisturizing cream- RM18.90organic aid cream
  • Organic Aid Vitamin E Oil- RM55.90organic aid oil
  • Hiruscar Gel- RM17.90hiruscar
  • Strivace Scar- RM30.90strivace
  • Dermatix Ultra
  • Argan Oil Secret Leaf -RM75.00
  • Vitamode Derma-Q Gold Softgel – RM115.00/ 30 biji (yang ni mmg thorrbaik!)derma q

Okler, harap-harapnya entry kali ni dapat membantu awak orang-awak orang yang sedang stress dengan parut-parut degil di muka dan kulit awak-awak orang! Kalau nak consultation, silalah buat appointment dengan akak ye.. (ecewahhhh, appointment katanya!!!)

(sejak akhir-akhir ni macam terminat dgn TMJ tu yang asyik guna “awak orang” jerr) Sila jangan menyampah ye…. hahahaha

Advertisements

SEMBELIT DALAM PANTANG

Ramai ibu bersalin yang mengalami sembelit selepas melahirkan bayi. Sebenarnya ianya agak normal jika anda tidak membuang air besar selepas beberapa hari pertama melahirkan.

Ada beberapa kemungkinan mengapa anda sembelit selepas bersalin:

1. Jika anda menggunakan ubat tahan sakit seperti pethidin semasa proses kelahiran, kemungkinan untuk anda mendapat sembelit adalah tinggi.

pethidine

Photo credit: motherandbaby.co.uk

2. Anda masih meneruskan pengambilan pil zat besi. Pil Iron juga boleh menjadi punca kepada masalah sembelit.

3. Kesan koyakan yang besar semasa bersalin.

4. Kandungan hormon progesteron yang tinggi semasa mengandung juga boleh menyebabkan masalah sembelit kerana hormon tersebut menyebabkan otot2 usus dan sistem pencernaan menjadi relax.

5. Ada juga yang menjadi sembelit disebabkan ketakutan bahawa jahitan akan terbuka jika cuba mengeluarkan najis!

Jadi, apa yang boleh dilakukan untuk mengelakkan sembelit dari terjadi?

1. Sebaik sahaja melahirkan anak, makan dan minumlah dengan secukupnya. lebihkan makanan berserat tinggi dan banyakkan minum cecair lebih2 lagi jika anda telah mula menyusukan anak.

2. Jangan abaikan rasa hendak membuang air besar tersebut. Terus ke tandas apabila anda rasa hendak membuang air besar.

3. Jika anda takut jahitan akan terbuka (which tak mungkin berlaku), ambil tuala wanita, lipat dua dan tekupkan di bahagian jahitan tersebut semasa anda sedang meneran. ini adalah untuk memberikan keyakinan kepada diri sendiri bahawa jahitan tersebut tidak akan terbuka.

4. Di dalam wad atau dirumah, selepas anda melahirkan anak (secara normal), anda boleh cuba untuk berjalan2 secara perlahan2 dan dalam jarak dekat dan kerap, sentiasa berbaring atau duduk akan membuatkan sembelit lebih teruk.

Apakah ubat2 yang selamat digunakan oleh ibu2 yang menghadapi masalah sembelit tetapi sedang menyusukan anak?

1. Anda boleh menggunakan ubat untuk melembutkan najis seperti Lactulose. Ada beberapa jenama di pasaran seperti LACTUL, NOPHALAC, dan DUPHALAC. Tanyakan ahli farmasi anda mengenai perkara ini.

WhatsApp Image 2018-11-02 at 4.00.22 PM

2. Pengambilan probiotik juga dapat membantu proses pelawasan. Boleh ambil dalam bentuk serbuk ataupun ready made seperti di dalam Yakult dan yogurt.

WhatsApp Image 2018-11-02 at 4.02.08 PM

3. Jika pelembut najis tidak memberi kesan yang diharapkan, boleh lah mengambil enema bersekali dengan fibre seperti Physillium Husk

WhatsApp Image 2018-11-02 at 4.04.04 PM

4. Jika anda sedang mengambil supplement yang mengandungi zat tambah darah seperti folic acid, atau ferrous fumarate, mungkin anda boleh mengambilnya secara berselang hari dan tidak mengambilnya hari2.

Namun, jika masalah tersebut masih berlarutan walaupun telah mengambil ubat2 OTC, anda mungkin perlu berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Semoga bermanfaat!

Kami di farmasi ideal mengucapkan Tahniah kepada semua ibu-ibu hebat yang baru melahirkan anak2 ye. Enjoy the journey of motherhood dan kami doakan agar setiap susah payah yang anda rasai kerana mengandungkan, melahirkan dan menjaga anak2 tersebut akan dibalas dengan sebaik-baik pembalasan dari Allah swt..

precious moment

Photo credit: samanthajunephotos.com

Tafsir Al Baqarah Ayat 3.

Surah Al Baqarah ayat ketiga memberitahu kita tentang ciri-ciri orang bertaqwa yang akan mendapat petunjuk dari Al Quran.

Al Muttaqin iaitu orang yang bertakwa adalah orang yang :
1. Beriman kepada perkara Ghaib
2. Mendirikan solat
3. Yang MEMBELANJAKAN sebahagian dari REZEKI yang Allah telah berikan kepada mereka.

Mengupas kepada ciri yang pertama iaitu:

BERIMAN KEPADA PERKARA YANG GHAIB

Ramai dari kita menafsirka dan berpegang bahawa beriman kepada perkara yang ghaib itu hanyalah mencakupi Keimanan kepada segala mukjizat yang terdapat dalam AlQuran, Beriman kepada alam barzakh, kepada hari akhirat, kepada syurga dan neraka, mengakui wujudnya makhluk lain yang tidak dapat dilihat oleh manusia. Kesemua itu adalah betul dan semua orang memang beriman kepada nya.

Tetapi jika kita pandang dan kaji dengan lebih mendalam, maksud beriman kepada benda yng ghaib sebenarnya lebih luas lagi. Terutama di zaman sains dan teknologi menjadi asas dan tonggak utama dalam menyampaikan ilmu. Pada zaman ini, ramai menerima pendapat, jika ianya tidak dapat dibuktikan oeh sains, maka ianya tidak benar dan palsu.

Hakikatnya, teori tersebut tertolak dengan sendirinya bilamana banyak perkara dalam kehidupan seharian yang tidak dapat dikuantitatif dan dibuktikan melalui kaedah sains. Contoh mudah, bagaimana nak membuktikan rasa CINTA. Bila kita kata CINTA kita kepada suami adalah 100%, bagaimana kita nak buktikan menggunakan kaedah sains?

Selain itu, bagaimana ciri orang yang beriman dengan perkara ghaib adalah bilamana tindak tanduknya selari dengan apa yang diperkatakan oleh Allah didalam Al Quran.

Contoh:
1. Biasanya, dalam satu party, bila semua orang mengumpat orang lain, ianya dianggap biasa dan semua orang akan melakukan ghibah tersebut tanpa rasa apa2. Tapi bagi orang yang bertaqwa, hatinya akan merasa tak tenteram kerana ketika itu, dia teringat hadis mengenai larangan melakukan Ghibah dan hatinya yakin akan hukuman Al Muntaqim di akhirat kelak.

2. Bila seorang lelaki nampak wanita seksi, dia segera menundukkan pandangan kerana dia menyakini bahawa setiap perbuatannya akan dihisab kelak berdasarkan Ayat Al Quran
dalam surah An-Nur 24:30 iatu;
” Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menundukkan pandangannya dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah Maha mengetahui akan apa yang mereka perbuat”

3. Dalam perniagaan contohnya, ketika seorang peniaga mempunyai peluang untuk mengaut keuntungan yang berlipat ganda akibat dari keterdesakan pembeli, seorang peniaga yang bertaqwa tidak mengambil kesempatan kerana dia yakin akan balasan dan ganjaran yang akan diperolehi akibat dari perbuatannya yang menahan diri dari bersikap tamak dan menindas orang yang sedang terdesak.

Ciri yang kedua iaitu:

MEREKA YANG MENDIRIKAN SOLAT.

Ada perbezaan nyata antara orang yang solat dan mendirikan solat. Maksud mendirikan solat adalah melakukan solat tersebut secara berjemaah. Kenapa perlu mendirikan solat secara berjemaah. Biasanya orang yang lembut hatinya untuk ke masjid mempunyai satu niat yang sama iaitu untuk sentiasa memperbaiki diri dan menjaga hubungan dengan ALLAH.

Berbanding mereka yang tidak menjalinkan hubungan silaturrahi dengan orang yang baik2, mereka akan menjadi lemah dan mudah dipengaruhi untuk melakukan dosa.
Orang beriman akan menjaga tiang agama yang satu ini kerana keyakinan bahawa hanya dengan mendirikan solat hubungan istimewa dengan Allah akan menjadi kukuh.

Ciri orang bertaqwa yang ketiga adalah;

MEREKA YANG MEMBELANJAKAN SEBAHAGIAN DAR REZEKI YANG DIKURNIAKAN KEPADA MEREKA.

Bab yang ini juga memerlukan penjelasan yang panjang lebar. Ini kerana, ramai orang menjumudkan maksud rezeki yang perlu dibelanjakan tersebut kepada hanya dalam bentuk harta dan wang ringgit. Natijahnya, ramai merasakan yang mereka tidak termasuk di dalam suruhan ayat ini kerana merasakan bahwa merka tidak mempunyai duit yang lebih untuk diinfakkan.

Hakikatnya, kta semua sedia maklum bahawa jenis rezeki yang dikurniakan kepada setiap makhlukya adalah berbeza.

Antara contoh REZEKI:
-wang ringgit
-emas & perak
-kecantikan
-kesihatan
-anak2
-pengaruh
-kepandaian
dan lain2.

Kesemua ini adalah rezeki yang mungkin diberikan kepada seseorang individu. Dan Allah meminta kita membelanjakan rezeki yang TELAH dikurniakan, bukan yang belum diterima oleh manusia.

Jadi,kita perlu perhatikan kepada diri kita sendiri. Nikmat dan rezeki yang mana yang Allah dah kurniakan kepada kita yang kita perlu sumbangkan kepada orang lain.

Dalam ayat tersebut, Allah tidak menspecifiedkan kepada siapa rezeki tersebut wajib dibelanjakan, jadi ianya sangat luas. Sebagai contoh, kita mungkin tidak mempunyai duit yang banyak, tetapi kita mempunya ramai followers dan rezeki kepandaian menulis dan wajah yang direzekikan kecantikan.

Maka dengan menggunakan kesemua rezeki yang ada, kita boleh sumbangkan untuk membantu mendapatkan dana melalui liputan di socmed.

Ramai orang takut memberi atau berinfaq kerana mereka takut harta mereka akan berkurangan. This is where things get more interesing. Hakikatnya, Allah yang menjetik rasa ingin memberi itu dalam hati kita. Sebelum itu, cuba renungkan, jika kita tidak percaya kepada janji Allah yang Allah tidak akan menjadikan orang yang bersedekah itu miskin, sudah tentu kita akan takut untuk bersedekah/berinfaq.

Hanya mereka yang yang percaya bahawa mereka sedang berdagang dengan Allah sahaja yang akanmemberi. Kita perlu menanamkan pemikiran bahawa apabila kita memberi sesuatu, kita bukanlah memberi kepada penerima langsung, tetapi kita sedang memberi kepada Allah untuk dimasukkan kedalam akaun akhirat kita.

Allah swt tak tengok kuantiti rezeki yang dibelanjakan tapi kualiti rezeki tersebut. Kerana itulah, rezeki tersebut bukan hanya bermaksud dan bertumpu kepada wang atau harta semata2.

Pelarian

Pelarian ni ada berbagai jenis. Tapi biasanya pelarian ni sering dikaitkan dengan pelarian perang. Mangsa yang tertindas yang lari dari negara asal mereka ke tempat yang lebih baik.

refugee

Bagi contoh moden dan masa kini, macam pelarian Rohingya, dan Syria. Both lari dari negara masing2 kerana mereka ditindas dengan zalim di negara tersebut. Maka mereka pun berhijrah lah ke negara lain untuk mendapatkan perlindungan dan menyelamatkan nyawa mereka.

Tapi penerimaan penduduk atau negara yang didatangi tadi berbeza2. Contohnya, Bangladesh tidak begitu mengalu-alukan pelarian ini dan penduduk Bangladesh merasakan kehadiran pelarian ini menggangu ekonomi dan menyebabkan banyak masalah kepada negara mereka. Terutama penduduk yang berdekatan dengan kem pelarian seperti di Cox Bazaar. Bare in mind, both pelarian dan penduduk tempatan adalah beragama Islam.

rohingya

Pada awal krisis di Syria, pelarian yang awal2 telah memasuki negara2 Eropah agak beruntung kerana mereka diterima dengan baik. Tetapi apabila jumlah pelarian semakin meningkat, Negara Eropah mula menutup pintu2 sempadan dan menghalang pelarian dari memasuki Eropah. Sama juga alasan yang diberikan adalah kehadiran pelarian yang terlampau ramai telah mengganggu ekonomi mereka dan mereka perlu mengeluarkan belanja untuk menampung kehadiran pelarian ini.

Tapi ada juga negara yang betul2 mengambil berat tentang masalah pelarian ini seperti Jerman yang menyediakan prasarana dan berbagai perkhidmatan kesihatan untuk memastikan pelarian ini cukup terjaga emosi mereka.

refugee camp- german

Ok, jom kita perhatikan bagaimana Islam melihat hal pelarian ini. Siapakah antara Pelarian yang termasyur dalam Islam?

Jawapan tentu sahaja Rasulullah dan para sahabat yang 4 tu. Setelah hampir sedekad Nabi Muhamad saw menjalankan dakwah di Mekah, Islam tetap tidak diterima dan penindasan terhadap umat Islam semakin menjadi2. Sehinggakan penduduk di luar tanah arab, walaupun tidak memeluk Islam berasa kasihan kepada orang Islam. Lalu turunlah perintah untuk berhijrah ke Madinah.

Orang Islam ketika itu berhijrah kerana 2 sebab, pertama adalah kerana menuruti dan mentaati perintah Allah dan Rasul. Kedua, demi mempertahankan akidah dan nyawa mereka dari penindasan kaum musyrikin Mekah.

Ok, kita tak nak ulas mengenai orang yang berhijrah ni. Jom kita perhatikan bagaimana sikap penduduk Madinah menerima golongan yang berhijrah atau pelarian ini.

Madinah ketika itu mempunyai bangsa yang berbagai dan mempunyai suku kaum yang berbagai juga. Ada orang Yahudi dan Nasrani dan orang islam ketika itu adalah kaum minoriti. Tapi, kalau fikirkan ikut logik, tak kan lah orang Madinah boleh senang2 terima pelarian yang ramai2 ni kan? Dalam keadaan ekonomi mereka yang juga tidak terlalu baik, kebanjiran pelarian yang ramai sudah pasti akan menyebabkan kekacauan ekonomi dan pelbagai masalah yang lain.

madinah

Tapi penduduk Madinah tetap juga menerima dengan hati yang terbuka. Dan tetap juga beria menerima pelarian2 Mekah. Mereka melayan dan memberikan the best hospitality kepada setiap pelarian ini. Mereka diberikan segala keperluan supaya mereka berasa seperti di kampung halaman sendiri. Mereka dialu-alukan dan di provides dengan sebaiknya.

Ini adalah contoh dan teladan terbaik tentang bagaimana sepatutnya kita melayan dan menerima pelarian atau mereka yang tertindas.

Tetapi situasi sekarang amat berbeza. Pelarian dilayan dengan sangat teruk dan dianggap menyusahkan. Mereka tidak diberikan layanan sebaiknya. Sudahlah mereka terpaksa melarikan diri dari penindas di tanah air mereka, kemudian di tempat mereka cuba mendapatkan perlindungan, mereka dibenci pula oleh orang tempatan dan menganggap kehadiran mereka sebagi satu ancaman. Antara faktor yang menyebabkan mereka bersikap sebegitu adalah, mereka takut jika hasil negara mereka tidak mencukupi untuk dikongsi dengan pelarian2 tersebut.

Padahal mereka lupa, rezeki setiap orang telah pun ditentukan dan bukan manusia yang menentukan nasib dan rezeki orang lain. Tetapi Allah Ya Muqit lah yang akan mencukupkan rezeki hamba2Nya.

Kadang kala terfikir yang jika sekiranya pelarian Rohingya itu comel2 dan mempunyai kulit yang cerah, adakah mereka akan dilayan seteruk mereka dilayan sekarang?!

Tepuk dada tanya iman..😞😞😞😞😞😞

Tafsir Al-Infithar : Nouman Ali Khan

Tuan Tanah dengan Pekerja
 
Tuan tanah telah maklumkan pada semua pekerjanya yang mereka bebas buat apa sahaja di kebun miliknya tetapi ada beberapa kawasan yang dia tak boleh masuk. Dan tuan tanah dah bagitau apa hukuman yang akan mereka terima jika pekerja2 ni masuk kawasan larangan tu. Tuan tanah pun dah bagitau yang seluruh kawasan kebun tu ada CCTV.
 
Ada beberapa pekerja yang degil dan cuba2 juga masuk kawasan tu walaupun tahu ada CCTV. Kali pertama, hati mereka rasa bersalah sangat sebab langgar arahan. Tuan tanah tau perbuatan dorang tapi tak buat apa2. Dia tengok je dan simpan rakaman tu. Tapi lepas tu, pekerja2 ni buat lagi dan lagi dan lagi selama bertahun2 dan menganggap ianya bukan kesalahan lagi kerana dibiarkan tuan tanah tanpa diberi apa2 hukuman. Tapi tuan tanah simpan segala rakaman salah laku pekerja tersebut. Tuan tanah tetap menjalankan tanggungjawab beliau sebagai tuan tanah terhadap pekerjanya dan berlaku baik kepada mereka. Diberikan gaji dan bonus dan macam2 lagi.
 
Setelah 10 tahun, tuan tanah panggil pekerja2 tersebut. Lalu bertanya, “kalian ingat lagi tak, saya pernah melarang kalian dari masuk beberapa kawasan di kebun ni?”
 
Pekerja2 menjawab, “ingat… tu lah. masa mula2 kami takut juga, tapi bila tuan macam tak kisah, kami rasa tuan cuma menakut-nakutkan kami je. Kelakar pula bila ingat masa awal2 tu kan, kawan2..hahahaah”
 
Tuan tanah lalu berkata, ” Nope, aku tak main2 tentang hukuman tu. Sekarang ni, aku akan kira balik berapa kali kamu masuk dan hukum kamu hari ini sehingga habis jumlah hukuman”
 
Pekerja2 tersebut terkejut bukan kepalang dengan penyataan Tuan Tanah tersebut. Sungguh mereka tidak menyangka, bahawa hukuman tersebut benar2 akan dilakukan oleh tuan mereka. Mereka sangkakan ianya hanyalah ancaman main-main sahaja kerana selama ini tidak pernah pula mereka dihukum atas kesalahan tersebut.
 
Lalu menyesallah mereka dengan sebenar2 sesal atas perbuatan mereka melanggar arahan tuan mereka dan tersalah sangka bahawa diamnya tuan mereka tanda redha. Namun, pada hari tersebut, sesal mereka tidak berguna lagi sebab segala bukti rakaman telah ditunjukkan, dan merekajuga tidak dapat memberi alasan bahawa mereka tidak tahu, kerana manual dan arahan tersebut telah jelas diberikan kepada mereka bertahun2 dahulu.
 
Anda rasa kisah ni analogi kepada apa? Ada rasa relate tak?
 
Actually contoh ni diberi oleh Ustaz Nouman Ali Khan dalam menerangkan tafsir surah Al-Infithar ayat ke 5-6. 
 
Dalam dunia ni ada ramai manusia yang tidak beriman kepada Hari Akhirat. Dan cara mereka menunjukkan ketidakpercayaan juga terbahagi kepada beberapa peringkat. jom check, ntah2 kita pun termasuk dalam salah satu golongan…erkkk…Naudzubillah…
 
1. Golongan yang memang langsung tak percaya dan menganggap tidak akan ada apa2 lepas kita mati mati, that’s it. End of story. and we only live for this life. So, bagi mereka, buatlah apa saje ikut logik dan hati mereka kerana tak kan ada consequences apapun melainkan didunia sahaja.
 
2. Golongan yang tak percaya sebab tiada bukti fizikal mengenainya. Golongan ni sentiasa mahukan bukti. Dan jika ianya tak dapat dibuktikan depan mata mereka, mereka tak kan percaya.
 
3. Golongan yang percaya bukan sebab keimanan tapi sebab logik. Especially bab justice. Mereka percaya setiap sesuatu mesti ada two sides of it. If some people tak dapat keadilan di dunia, dia mesti akan dapat pengadilan di tempat lain. So, they believe akan ada tempat lain untuk dapat pengadilan ni.
 
4. Golongan yang percaya adanya hari akhirat, tapi tak percaya yang Allah akan buat betul2 segala siksaan tu sebab anggap Allah kan sayangkan hambanya. Allah kan Ar Rahman Ar Rahim. Takkanlah Allah nak lempar kita dalam api neraka semata2 terlupa solat atau buat salah sekali sekala. Golongan yang merasakan Allah cuma acah2 je supaya kita takut dan akan follow cara hidup yang betul.
 
5. Golongan yang percaya pada akhirat, pada syurga dan neraka, tapi yakin yang Allah tak kan siksa kita sebab kita akan ada shield. Contohnya, orang kristian percaya mereka tak kan disiksa sebabJesus dah tanggung semua dosa umat dia. Ada golongan yang gunakan status sebagai Umat Nabi Muhammad untuk merasakan yang dia akan selamat dari api neraka sebab Allah sayang Nabi, so kalau kita sayang sangat kat Nabi and puja2 nabi, nanti Nabi akan bantu kita walau sebesar mana salah kita pada Allah swt.
 
6. Golongan seterusnya lebih ekstrem. Golongan ni percaya yang syurga dan neraka hanya cerita untuk orang2 yang imannya biasa2 sahaja. Bagi mereka yang maqamnya lebih tinggi, mereka dekat dengan Allah dan merasakan hal syurga neraka sudah tidak penting lagi. Jadi mereka merasakan tidak perlu melakukan segala ritual agama dan mengharapkan syurga kerana darjat mereka yang tinggi di sisi Allah swt.
 
So, kisah tuan tanah dengan pekerja tu adalah analogi kita nanti di akhirat. Ada beberapa golongan di dunia yang terpedaya dengan kemurahan dan kasih sayang Allah sehingga menyangkakan bahawa di akhirat nanti mereka tidak akan dihukum atas kesalahan2 mereka di dunia.Padahal, Allah cuma menangguhkan sahaja hukuman tersebut.
 
Pergh… siapa sangka macam ni punya deep pengajaran dari Surah Al-Infithar ni. Selama ni baca macam tu je kan? Rupanya… fuhhhhhh….Saya cuma ambil satu ayat je, actually kalau saya tulis semua dari ayat 1 hingga 19, terkeluar mata uols nak baca.. hahahaha
 
Disclaimer: most of the words memang saya translate terus dari kata2 ustaz NAK. Apa saya cuba buat adalah supaya mereka yang tak faham English, dapat juga manfaat dari kuliah Ustaz Nouman Ali Khan melalui terjemahan saya ke bahasa melayu. Those yang faham English dan ada masa, boleh subscibe Bayyinah.tv untuk dengar semua tafsir atau in depth view of all Surahs in Quran. Saya cuma nak share keterujaan saya terhadap tafsiran beliau dengan sahabat2 yang mungkin tidak berpeluang subcribe website tersebut.
 
Next saya sambung lagi pasal Perang Badar ye.. Sorry, ada selingan pula.. hehehehe
 
#seberatzarah
#sukamenulis

Pengajaran Perang Badar

Perang Badar as semua orang tahu adalah antara perang yang sangat penting untuk survival Islam.
 
Ada banyak sangat pengajaran dari peristiwa perang Badar. Saya list kan 5 dulu,
 
1. Number means Nothing – 2:249
2. Kemenangan hanyalah dari Allah dan dengan pertolongan Allah – 3:126
3. Jangan perlekehkan kuasa Doa
4. Kekuasaan Allah tiada bandingan – 3:125
5. Kekuatan Ummah pada Penyatuannya – 8:48
 
So, today jom kita kupas pasal pengajaran yang pertama..
 
NUMBER MEANS NOTHING.
 
Antara fakta menarik dalam perang Badar adalah, umat islam yang berkekuatan cuma 313 orang dengan tidak mempunyai kelengkapan perang yang lengkap telah berjaya mengalahkan tentera Quraisy Mekah yang berkekuatan 1000 orang lengkap dengan segala persiapan perang seperti kuda, senjata , perisai dan lain2.
 
(p/s: sebaiknya, masa baca ni korang ada Quran terjemahan sekali untuk korang rujuk bila saya bagi referal Nama Surah dan ayat. Baru nanti semuanya akan relate dengan cantik)
 
Ok, jom rewind sikit kebelakang. Cuba korang bayangkan korang adalah antara orang yang ada dalam pasukan Badar ketika itu. Asalnya korang ikut Nabi bukan untuk perang pun. Korang cuma keluar untuk rampas barang dagangan Abu Sufyan je. Sampai kat tempat yang dijangka rombongan dagangan tu lalu, tak muncul pula sebab rombongan tu dah guna jalan lain. Tetiba korang dapat tau, ada satu kumpulan TENTERA tengah on the way nak serang korang. Yang mana waktu tu, kalau ikut logik memang tak kan menang dah disebabkan jumlah korang yang sikit. Tu dah satu faktor yang korang rasa akan menyebabkan korang kalah lah kan.
 
Lagi satu faktor yang mungkin menyebabkan korang kalah adalah, dalam pasukan korang tu, ada 2 golongan pula. Satu golongan (ie: orang muhajirin) memang confirmlah kena join sebab perang ni memang berkaitan dorang. Tapi lagi satu golongan ni, takde kaitan apa2 pun dengan orang mekah. Tak de permusuhan apa2 pun dengan orang Mekah tu. Kalaulah golongan ni patah balik ke Madinah makin sedikitlah jumlah pasukan Badar ni. (Muhajirin:86, Ansar: 227).
 
So, secara jujurnya lah kan, apa perasaan korang masa tu? Mesti takut dan gerun kan? Mesti korang teringat anak bini dan harta2 korang kan? Mesti kat kepala korang fikir yang ni adalah misi membunuh diri kan? Macam tu juga lah perasaan kaum muslimin ketika tu. Lalu Allah bagi peringatan melalui Surah Al-Anfal: 27-30.
 
Bila dengar ayar2 ni, terus semua pasukan Badar tersedar dan taat dan ready untuk mengikut perintah Allah dan Rasulnya. Sebenarnya, Nab Muhamad minta pendapat dulu samada dari sahabat2 Nabi samada mereka akan maju untuk berperang atau tidak.
 
Sahabat2 dari kaum Muhajirin seperti Saidina Abu Bakr, Saidina Umar Al Khattab semua memang sokong seratus peratus. Nabi risau tentang sahabat dari kaum Ansar. Tapi ternyata keimanan dan kecintaan kaum Ansar amat tinggi kepada Allah dan Nabi melebihi nyawa mereka sendiri dan mereka menyatakan kesanggupan untuk berperang bersama Nabi melalui ucapan pemimpin nya Saad bin Muaz.
 
Tapi , untuk menambahkan motivasi orang2 ni untuk berperang walaupun semua kemungkinan menunjukkan mereka akan kalah dan mungkin mati syahid, Allah saw turunkan lagi satu kisah kaum Bani Israil selepas kewafatan Nabi Musa as. Kisah ni sangat signifikan kepada tentera Perang Badar sebab Allah macam bagi bayangan yang pada zaman sebelum Nabi Muhamad saw pun pernah ada pertempuran sebegitu. Perang antara raja Thalut dan Jalut. Di mana tentera Raja Thalut sangat sikit jumlahnya berbanding tentera Jalut yang sangat lengkap perisai, senjata dan mempunyai askar yang ramai. dan Jalut, seorang komander yang sangat hebat dan lengkap berperisai telah dikalahkan oleh Nabi Daud yang ketika itu hanya seorang budak/remaja.(Baca Al Baqarah: 246-251).
 
Masya Allah, bila turunnya ayat2 ni, umat Islam tak kira yang Muhajirin atau Ansar terus bersemangat kerana bertambah KEPERCAYAAN dan KEYAKINAN yang mereka akan menang dengan pertolongan Allah. Lagi2 bila Allah berikan janji cara pertolongan tu dalam ayat 9-13, Surah Al-Anfal. Maka menanglah mereka dalam Perang Badar ni.
 
Kat sini, terbukti bilangan yang sikit tak semestinya kalah dan bilangan yang banyak tak menentukan kemenangan.
 
Perkara pertama terpenting adalah Kepercayaan, Keimanan dan Ketaatan kepada perintah Allah lah yang menyebabkan mereka menang hasil dari pertolongan dan beberapa faktor lain yang menyusul disebabkan KEIMANAN mereka ini.
 
Kedudukan sahabat yang terlibat dengan Perang Badar atau zaman ni kita panggil VETERAN BADAR sangat mulia dan tinggi kerana mereka menjadi contoh terbaik untuk semua umat islamselepasnya. Sikap mereka, Keimanan mereka dan keteguhan hati mereka menjadi penyebab syiar Islam terus tersebar sehingga hari ini.
 
Hahahahahah… panjang kan? Baru pengajaran pertama… Sorrylah, benda ni terlalu best untuk diceritakan.Kalau uols nakbaca ringkasan perang badar, banyak je bersepah kat internet ni. Tapi saya saja tulis in depth supaya kita appreciate ayat2 Quran tu. dan supaya kita dapat belajar betul2 dari Sirah. Its all realted. Nak belajar dan appreciate Quran, kita kena tau sebab penurunan ayat, nak tau sebab penurunan ayat, kena tau sirah. hehehehe..
 
Btw, saya tak kisah kalau takde yang baca, saya memang suka menulis dan saya yakin yang membaca kisah ni adalah hasil dari ilham dan dorongan Allah jua. No, worries, takdeyang baca pun, saya akan tulis juga sambungannya. Insya Allah.
 
Jika ada yang salah, saya mohon maaf. Saya olah ni dari ceramah beberapa ustaz seperti Nouman Ali Khan, Mufti Menk dan Suleyman Omar.
 
p/s: ada ke yang baca sampai habis? ke terus tekan Like sebab kesian je. wakakak. Kalau baca sampai habis, type ‘BADR’
 
#lessonfromwar
#sayasukamenulis
#seberatzarah

Jumaat & Al Kahf

al kahf
 
Esok hari jumaat dan surah yang signifikan dengan hari jumaat adalah Surah Al Kahf. Antara kelebihan Surah Al-Kahf seperti yang kita tahu adalah sebagai shield kepada Fitnah Dajjal.
 
Tapi kenapa Hari Jumaat? Kenapa juga 10 ayat pertama tu signifikant dengan Dajjal? Pernah terfikir tak? Adakah dengan hanya menghafal 10 ayat tu kita akan selamat tanpa memahami maksudnya?
 
Persoalan pertama, kenapa Jumaat? Well, for muslim, kita memang start our week pada hari Jumaat kan? So, bila kita baca dan tadabbur Al Kahf pada malam jumaat ianya umpama kita sedang memperingatkan diri kita or refrshed balik mengenai pengajaran2 dalam Al Kahf.
 
Persoalan kedua, Kenapa Al Kahf? Ok, dalam Surah Al Kahf, ada 4 khutbah dan 4 Kisah yang sangat relate dengan kehidupan manusia akhir zaman.
 
Kisah ke-1: Kisah Ashabul Kahf : Its about Akidah dan Tauhid (Ayat 9-26)
 
Kisah ke-2 : Kisah 2 lelaki dengan 2 Kebun: Berkaitan Harta kekayaan and how to react to it. (Ayat 32-44)
 
Kisah ke-3: Kisah Nabi Musa a.s dengan Hamba Allah yang Berilmu: Tentang Ilmu Pengetahuan (Ayat 60-82)
 
Kisah ke-4: Kisah Dzulkarnain : Berkaitan POWER dan Kuasa (Ayat 83-102)
 
Kesimpulan: Kita diajar mengenai AKIDAH, HARTA, Knowledge & POWER.
 
So, apa kaitannya ngan Dajjal? Sabar.. sabar..
 
Untuk tahu perkaitannya, kita kena perhatikan khutbah pertama yang ada pada ayat 1-10. (refer sebagai Part 1)
 
In order untuk memahami ayat2 dalam Part 1 ni, kita kena tahu dan kaji dulu mengenai sebab penurunan ayat ni. Ianya ada kaitan dengan perbalahan dikalangan orang2 kristian yang ada pada zaman tu mengenai agama mereka sendiri. Dan untuk tau kenapa mereka berbalah, kita kena tau juga jenis2 kristian yang wujud selepas Nabi Isa diangkat ke langit tu. (Ayat 4-5). Kita kena juga kaji serba sedikit mengenai Revolusi dalam Kristian untuk memahami bagaimana sebenarnya fitnah Dajjal tu. Ayat 6-7 ni cakap pasal zaman Dajjal. Lepas tu pada ayat 8 adalah bagai mana keadaan bumi selapas Nabi Isa menewaskan Dajjal nanti.
 
Ayat 5 tu actually refer kepada Kisah Seven Sleepers of Epheses iaitu Kisah Ashabul Kahfi versi Kristian. Orang kristian waktu tu sibuk berbantah hal remeh seperti “berapa orang sebenarnya ada dalam tu, berapa tahun dorang tertidur, kat mana gua yang dimaksudkan”. Padahal perkara utama yang perlu diambil pengajaran adalah tentang Bagaimana pemuda2 tersebut MEMPERTAHANKAN AKIDAH mereka. Adakah mereka ni muslim? Kenapa lepas tu Allah cerita detail kat ayat 9-26?
 
So, overalnya, Kisah ke-1 ni actually adalah cara Allah nak ajar kita on how to react to Fitnah. Akhir zaman ni akan ada banyak Fitnah/Dugaan. Kita kena tahu macam mana nak Fokus kepada Perkara UTAMA. bukan kepada perkara yang remeh temeh. Lihat dan fikir dari perspektif tauhid.
 
Nanti ada masa, saya tulis detail pasal Youth of Ephesus dan Revolusi Kristian ni. Sebab dari situ baru kita akan appreciate Surah Al Kahf sebab dari situlah kita akan faham apa itu FITNAH DAJJAL. Ianya telah dan sedang berlaku pun sekarang nih. Kita je macam tak sedar sebab kita bayangkan dan tunggukan Dajjal yang bermata Satu tu.
 
Nantilah kalau rajin setiap malam jumaat, saya tulis something from Al Kahf. Disamping baca ayat, bolehlah faham sikit2 cerita2 dia dan diambil pengajaran. Barulah rasa seronok dan excited baca Al Kahf setiap jumaat.
 
P/s: Diolah dari kuliah tafsir Al Kahf by Ustaz Nouman Ali Khan.
 
#noteformyself
#sukamenulis
#sukabercerita
#sebesarzarah

Perumpamaan Kusyuk dalam solat

Ada orang bertanya, apakah hukum solat yang tidak kusyuk?
solat-1
Seorang pendakwah/ilmuwan di Indonesia yang agak terkenal tetapi sedikit kontroversi iaitu Muhammad Quraish Shihab memberikan jawapan yang disertai dengan satu analogi yang sangat menarik dan mudah difahami.
quraish shihab
Jawapan beliau kepada persoalan di atas adalah “ Dari segi hukum, tidaklah terbatal solat jika tidak disertai dengan kusyuk. Tetapi maksud kusyuk bukanlah bermaksud langsung menghilangkan segala benda/urusan dunia dari fikiran”
Quraish Shihab memberikan satu analogi melakukan solat itu umpama mendapat undangan ke galeri lukisan untuk pameran lukisan2 agung dan terkenal.
arts1-3
  1. Ada orang yang apabila mendapat undangan, diatak berminat dan tak pergi sebab dia memang tak faham apa2 pasal lukisan so, dia rasa buang waktu dia.
  2. Ada orang dapat undangan, instead tak tahu apa2, dia pergi jugak sebab hormatkan orang yang mengundang. So mereka datang, masuk dan pusing di galeri tersebut, tanda tangan di guest book, dan pulang.
  3. Ada orang pula, dia ada pengetahuan pasal lukisan, maka dia pergi ke galeri tu dan seronok melihat setiap lukisan. Tapi mereka tak betul2 menghayati setiap lukisan dan melihat2 dengan sekali lalu sahaja kerana ada benda lain yang lebih menarik perhatian mereka.
  4. Ada orang bila dapat undangan, walaupun tak tahu apa2, tapi dia berminat nak belajar, lalu diapun memenuhi undangan dan cuba bersungguh2 menghayati keindahan lukisan tersebut. Secara kasar dia seronok tengok kecantikan lukisan tetapi dia tak faham maksud tersirat lukisan tersebut. Tapi yang secara kasar tu pun dah membuatkan dia seronok dan looking forward for another invitation.
  5. Bagi seorang pakar seni dan lukisan, mendapat undangan ke galeri lukisan begitu mengujakan dia. Dia datang dengan the best dress and paling awal sebab nak spent so much time to menghayati setiap lukisan dalam galeri itu. Dia ambil masa untuk menghayati dan terpaku di setiap lukisan. Bila keluar dari galeri, dia mengecapi kenikmatan dan keseronokan sebab dapat melihat lukisan yang begitu mengkagumkan dan meninggalkan kesan di pemikiran dan hati mereka.
Di sini, orang yang ke-5 itu dikatakan mempunyai tingkat kusyuk yang paling tinggi. Jadi lakukanlah solat mengikut tahap kita. Oleh kerana pemahaman kita berbeza2 maka tingkatan kusyuk kita juga berbeza. Bagi mendapatkan kusyuk yang lebih baik, seharusnya kita meningkatkan kefahaman kita tentang MENDIRIKAN SOLAT.
Quraish Shihab adalah antara ilmuwan yang mengkaji Al Quran di Indonesia. Ada menulis tafsirnya iaitu Tafsir Al-Misbah. Namun, ada beberpa pendapat dan tafsirannya yang menjai kontroversi dan tidak dipersetujui oleh ilmuwan dan ulama lain di indonesia. Salah satunya adalah berkaitan pandangan beliau terhadap isu tudung/hijab.
tafsir al misbah
Apapun, kupasan tafsir beliau adalah antara asbab kepada terbukanya hati untuk mempelajari Al Quran secara in-depth. Saya berdoa agar Allah membimbing dan membantu untuk sentiasa mencari ilmu yang benar dengan niat untuk mengenali Allah dan mendapat rahmat dan kasih sayang Allah selalu.
#noteformyself